Pages

Thursday 23 June 2011

Kumpulan Muzik Era Rock Kapak......BLOODSHED

...kumpulan ini di asaskan pada tahun 1985 dan berasal dari kajang,Selangor.Kumpulan ini adalah antara pelupor Battle Of The Band bersama sama dengan kumpulan S.Y.J , ELLA and The Boys , RAHIM MAAROF and Whitesteel dan Lefthanded. Susulan itu mereka telah di lamar oleh syarikat rakaman gergasi ketika itu EMI Records.
Album pertama kumpulan ini di terbitkan pada tahun 1987 berjudul "Illusi Sebuah Mimpi" di terbitkan oleh M.Sharif. Album ini bertemakan Heavy Metal. Selepas album ini lahir pula album kedua yang di terbitkan oleh M.Nasir. Album ini di beri judul "Samarkand" dan di dalam album ini terdapat satu lagu yang telah menjadi hit iaitu "Srikandi Cintaku".

Tidak lama selepas itu,Rosdan Baharum telah meninggalkan kumpulan ini dan menubuhkan satu kumpulan baru yang memainkan muzik Trash Metal iaitu kumpulan Punisher. Kumpulan Bloodshed menghadapi masalah untuk mencari pengganti Rosdan dan pada tahun 1989 mereka telah mengambil seorang penyanyi baru iaitu Mohd Farid Ali dan nama kumpulan ini telah di tukar kepada "BLACKSHED". Kumpulan Blackshed melahirkan album pertama mereka yang berjudul "Villa Misteri" dan ini juga adalah album terakhir kumpulan ini. Lagu terbaik Blackshed adalah Menggengam Bara tapi malangnya selepas itu kumpulan ini berpecah dan tidak lagi aktif dalam bidang muzik. Akan tetapi dalam tahun 2008 kumpulan BLOODSHED telah membuat penyatuan dan kembali bersaing dalam industri muzik tanahair dengan line up baru.

Vokal       - Hakeem
Gitar         -  Mohd Hamdan Mohd Yusof
Bass         -  Joe
Drum        -  Hamdan Ahmad
Keyboard - Azizul Azman Abd Aziz

Bermula 2009 kumpulan Bloodshed telah mengadakan live show pertama di Batang Kali,Selangor dan bermula lah era baru bagi kumpulan Bloodshed.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.