Pages

Tuesday 24 May 2011

Dalam post aku sebelum ni aku ada bagi tau tentang pertandingan yang di adakan untuk mencungkil lebih banyak kumpulan muzik rock di Malaysia.Kalau korang nak tau,memang banyak sekali pertandingan yang di adakan dan antaranya ialah Juara Rock,Battle Of The Band,Clash Of The Band,War Rock,Festival Rock,Rock Galatika,Hiburan Kingsway dan macam macam lagi sampaikan aku sendiri naik confuse.
Dari pertandingan pertandingan ini lah lahirnya kumpulan seperti MAY,Whitesteel,Febians,Bumiputra Rockers(BPR)Burnmarks,Metallian dan banyak lagi.
Arus perkembangan muzik rock Malaysia pernah menerima kecaman dan tekanan daripada kerajaan.Pemuzik pemuzik rock pernah di suruh memotong rambut panjang yang menjadi identiti imej rock pada masa itu.Kerajaan telah menguatkuasakan larangan artis lelaki  berambut panjang.Kemudian kerajaan menetapkan lagi satu syarat sekiranya kumpulan rock inginkan lagu lagu mereka di siarkan di stesen radio mahu pun stesen tv,mereka di arah untuk menukar nama kumpulan kepada nama yang menggunakan nama dari Bahasa Melayu(dulu kebanyakan kumpulan menggunakan nama dari bahasa Inggeris.)
Berbalik kepada pertandingan untuk mencari kumpulan rock ini,jom kita imbas kembali satu pertandingan yang di beri nama "Juara Rock 1983".Ini lah pertandingan yang pertama di ujudkan di Malaysia.Pertandingan tahun 1983 ini telah melahirkan kumpulan Lefthanden dan kumpulan D'Febians.
Berikutan sambutan hangat dari kumpulan muzik rock ketika itu,pertandingan Juara Rock 1984 pun di adakan.Untuk edisi kedua ini lahir lah kumpulan Burnmark,Hurricane dan kumpulan Gersang.
                                                        FEBIAN
                   
BURNMARK

1 comment:

  1. memang zaman ni penuh dengan nostalgia....kalau boleh banyakkan info tentang kumpulan rock yang dah tak ujud lagi skrang....

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.