Pages

Tuesday 24 May 2011

Kalau Juara Juara Rock 1 dapat melahirkan kumpulan Lefthanded dan D'Febian,Juara Juara Rock 2 pula aku rasa adalah yang paling berjaya dan mendapat sambutan hebat.Selepas kejayaan pertandingan edisi pertama itu,penganjur telah mengambil keputusan untuk menganjurkan pertandingan ini pada tahun berikutnya.

Sambutan daripada kumpulan muzik rock ketika itu adalah amat di luar dugaan.Pertandingan telah di adakan di Dewan Jubli Intan,Johor Bahru.Mungkin pada masa itu kebanyakan kumpulan muzik rock adalah berasal dari selatan tanah air maka penganjur memilih Johor sebagai lokasi pertandingan.(ini pandangan aku aja)...
Pertandingan ini telah di menangi oleh kumpulan The Burnmarks dan tempat kedua pula di raih oleh kumpulan Hurricane dari JB dan ketiga pula kumpulan Gersang juga dari JB.

* Gambar sebelah kiri ialah kumpulan Burnmark yang kemudiannya telah menukar nama kepada kumpulan Naja.(dengar cerita kumpulan ini dah pun di bubarkan).Gambar atas kanan pula ialah kumpulan Gersang.
Pada pendapat aku,ini lah pertandingan yang paling berjaya kerana telah banyak melahirkan kumpulan kumpulan muzik rock yang hebat dan di minati sehingga hari ini.Daripada kedua dua pertandingan ini lahirlah kumpulan MAY,Scandal,Burnmark,Metalian dan D'Febian.Banyak lagu lagu bercorak Heavy telah di rakamkan oleh kumpulan kumpulan ini.Sebagai contoh,D'Febian dengan lagunya Peperangan,Roda Kehidupan dan Bukan Untuk Selamanya.Kupulan Metalian pula dengan lagu Kabus,Gerimis Rindu dan Aku Dengan Caraku.Kumpulan Scandal pula Kuasa,Kuasa II dan Gadis Kota.May pula dengan Pemuzik Muda,Derita Bangsa dan Gadis Misteri.
Burnmark dengan lagunya Makan Hati Ulam Jantung,Insaflah dan Snooker.Senarai ini tidak termasuk lagu slow dia orang macam lagu Sketsa Sebuah Cinta(MAY) dan Secebis Rayuan(Burnmark).
Kalau aku nak story pasal pertandingan dan kumpulan kumpulan ni,memang tak sarapan pagi la aku ari ni..hehehe...izinkan aku pekena teh tarik mamak jap....chowwwwww                                                    

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.